Saturday, June 16, 2007

للاسف ...زفت ؟

للاسف لم أجد بدا ..من الرجوع للتعليق على السياسة فى حتتنا ...اقصد منطقتنا ..و للاسف كمان لم أجد بدا من التعليق على أحداث الخناقات الجارية حوالينا فى اماكن عزيزة علينا ...و للاسف لم أجد اسما افضل لهم جميعا من ...الحالة ..زفت ؟
و أى زفت اكتر من اللى بتعمله حماس و هى لم تتعلم و لم يتعلم كوادر الاخوان ان يقودوا الامور بحكمة الكبار و لا يدعوا مجالا لحماس الشباب الصغار للتحكم فى الامور؟يعنى كويس اللى حصل فى غزة ؟و قلبوها حرب اهلية وراها ثارات جاية ؟و طبعا ابو مازن عنده حق فى حل حكومة لا تسيطر على شبابها ..و اذا كانت قاصدة يبقى انيل ؟و طبعا الوفد المصرى عنده حق يسيب القطاع عشان أسهل حاجة عند الجميع انهم يتخانقوا و يلزقوها فى المصريين بعد كده؟
وأى زفت اسوا من اللى بيحصل بين الصغار حجما و عقلا فى العراق ..تفجير مرقدين للشيعة ووراهم تفجير مرقدين للسنة ..و لا احترام لاحد و لا احترام لكبير ؟ببساطة قلة ادب ؟
و أى زفت انيل من توتر الجماعات بين لبنان و الفلسطينيين هناك الذين اضحوا يتصرفون تصرف اليائس حتى و لو الى الانتحار من كتر ركنة القضية و تسخين الاعلام و عدم وجود خطة طريق؟
وأى زفت انيل من عدم وعى شبابنا الحالى بكل ذلك ..و جريه وراء استقطاب واحد ..يخليه شايف اما كل اللى الحكومة بتعمله صح او غلط..يا اما شايف ان المعارضين كلهم صح او غلط؟؟و القصة فى السياسة و العلاقات التى تخص الدول تحتاج ثقافة اوسع لان كلها مناطق رمادى و ليست كلها ابيض و اسود...اتمنى الا اجد تعليقا على تلك الحالة الزفت خارجيا ..و ان نركز بس على ما نصنعه بايدينا لنلون لون حياتنا زفت بالداخل ؟استرها يارب من اللى جاى و من حماقات الصغار؟
هو ما عادش فى كبير فى الحتة ؟ولاى مجموعة فى الحتة ؟

No comments: