Saturday, April 07, 2007

ايه اللى بيحصل ده؟

قرأت مقال عمنا عزت السعدنى اليوم عن مصيبة الطلاق السريع التى حطت على دماغنا و على دماغ اهالينا فى مصر منذ عدة سنين و ماحدش من قنواتنا الفضائية و مديرينها الستات ..بيفتح الموضوع و لا يتكلم عن المشكلة ..و دهشت من الاحصائيات رغم ان كل بيت مصرى فيه حالة طلاق او شبه طلاق ..و ان ماكانش عندى يبقى عند خالتى او عمتى او بنت عمتى او بنت عمى ..و اتحدى اللى يقول غير كده ؟الاحصائية فيها انه لدينا الآن حالة طلاق كل‏6‏ دقائق‏..‏ و لدينا أيضا‏:18%‏ طلاق بعد‏6‏ أشهر علي الاكثر من الزواج‏.‏‏27%‏ طلاق قبل السنة الاولي‏6%‏ طلاق قبل الدخول بالعروس‏!‏والذي رفع الضغط الي أرقام بيانية فلكية تودي في داهية ان يتم الطلاق السريع‏..‏ والزوجة تنتظر أول مولودها الذي لم ير النور بعد‏..‏ واذا جاء ورأي نور الدنيا أول مرة‏..‏ فسيجد نفسه دون أن يعرف وقبل أن يفهم‏..‏ بين أب وأم في حالة طلاق‏؟و يحكى الرجل المتمكن عن قصص سيدات رموهم ازواجهم فى الشارع بلا مأوى و لا سكن و أحيانا بلا اولاد ..و يحكى الاستاذ عن اسباب متفرقة للطلاق مثل عصبية الزوجة --اللى انتشرت قوى مع البنات الايام دى؟اظاهر ده لزوم الامركة فى المنطقة؟-و مثل عدم احترامها للزوج ؟ و مثل ان بعض الازواج غير محترم من الاساس ؟-و حكى عن تشتت الاطفال بين الطرفين و ضياعهم ..و كله سليم ما عدا انه لم يحكى على مصير الرجال المحترمين الذين يتركون المأوى و المسكن و كله تقريبا بلا مقابل من استمتاعهم باولادهم ..فلذات اكبادهم ..لتعنت بعض الامهات او جهلهم ..او خوفهم ..بس الاب ساعات يبقى ضحية ..المهم ان الموضوع كبير ..و ان قصة الامركة زودت الموضوع ..و القت البنزين على النار ..و كنا بنتريق على سعاد حسنى فى غنوة البنت زى الولد-لان الحقيقة غير كده - و ان البنت ليها دوور و الولد ليه دوور تانى ..عمرهم الاتنين ما يعرفوا يادوا نفس الدور؟و لا يتبادلوها ..و لما لم نتوقف اما -البنت زى الولد - اصبحت البنت تعلى صوتها على الولد و تشخط فى الولد و تقول مفيش راجل يملا عينى ؟ و تحلم بالاستقلالية و السفر و عدم الجواز ..و اذا كانت مشكلة الفترة الماضية هى كثرة الطلاق ..المشكلة القادمة هى قلة الجواز من اساسه ..عشان الناس تريح دماغها ..و السؤال فين دورنا و دور الاهل و الناس الفاهمة و التوعية و الدين و الحكومة طبعا فى لم شمل الاسرة تانى ..اقصد فى تصحيح المفاهيم من اجل لم الشمل ؟بجد موضوع يوجع ؟‏‏

1 comment:

Anonymous said...

رأيك سليم مية المية و كويس انك فتحت هذا الموضوع لأني عندما قرأت نفس المقال يوم السبت تأكدت ان البلد في حالة اجتماعية مزرية و يمكن ده اللي مأثر على اداء العمل فيها!!!!
الراجل راجل و الست ست , و علشان الامركة اتقلبت الموازين و اصبح الراجل ست و الست راجل( يمكن في مصر بس!!! مش عارفة؟؟؟ ) و هذا معاكس للطبيعة .
ربنا يخليكم بلاش نغير طبيعتنا علشان نبقى بنات ستايل و روشين لأننا حنخصر في النهاية . ما احلاها يابنتي ان تعيشي تحت جناح راجل يحبك و يحميكي و تخدميه برموش عنيكي.