Sunday, April 15, 2007

خواطر...ربيعية

-تفجرت أزمة عنيفة بين الاتحادين المصري والكويتي لكرة القدم بسبب تأجيل المباراة الودية من جانب واحد هو المصري وكان مفترض سفر المنتخب الى الكويت وأداء المباراة يوم الاثنين. وحسبما قالت صحيفة البيان الاماراتية فقد رفض الاتحاد الكويتي وبشكل حازم قرار التأجيل وأعلن وائل الجشي الأمين العام عضو اللجنة الرباعية المؤقتة المكلفة بتسيير الأعمال بالاتحاد الكويتي عدم الموافقة على تأجيل المباراة والتمسك باقامتها في موعدها وان التذاكر كادت ان تنفذ للإقبال الجماهيري على ابتياعها وأكد الجشي تمسكه بتنفيذ الاتفاق المبرم بين الجانبين، وألمح أيضاً الى الورطة التي حدثت لارتباط الاتحاد مع جهات اعلانية وتسويقية والخسائر المادية الكبيرة التي حدثت جراء هذا القرار. أما عبدالله وبران النجم الكويتي المتضرر الأول من قرار التأجيل لأنه صاحب مهرجان الاعتزال فقد أجرى اتصالات هاتفية متعددة مع حسن شحاتة ومسؤولين بالاتحاد المصري يناشدهم العدول عن التأجيل، بل وطلب حضور المنتخب بغض النظر عن اللاعبين المشاركين، وأبدى تنازلات من بينها حضور المنتخب بالنصف الثاني، لكنه لم يجد أي استجابة وتلقى اعتذارات متكررة من حسن شحاتة أكثر المعارضين للقرار. وما حدث داخل اجتماع مجلس ادارة الاتحاد المصري مساء الخميس يعكس بوضوح قوة نفوذ النادي الأهلي والذي أعلن صراحة رفض السماح للاعبيه بالسفر الى الكويت، وجرت اتصالات هاتفية مع حسن حمدي رئيس النادي، كرر فيها موقف مانويل جوزيه بعدم الموافقة، والغريب ان اتحاد الكرة ابدى اهتمامه بموقف الأهلي وليس الاسماعيلي رغم ان المنتخب يضم سبعة لاعبين من الأخير لكن سطوة النادي الأهلي فرضت نفسها بوضوح وحاول حسن شحاتة التغلب على حجة مانويل جوزيه باختيار عدد محدود من الأهلي إلا أن المحاولة لم تفلح ؟ مش ده اللى قلناه ان بعض القيادات الاهلاوية فى مصر حاتكره الناس فى الاهلى نفسه؟
-ثانيا : ايه موضوع الاعتداء على العمال المصريين فى الاردن دهو طردهم ؟ مش كفاية طرد العمال المصريين من ليبيا ؟و كمان الاعتداء على القنصل المصرى فى اوكرانيا ؟ و الجديد بقى اشاعة طرد المدرسين الازهريين من كينيا ؟ و البقية تاتى ؟ طول معندناش دبلوماسية واعية ؟
-و الثالثة ..ايه موضوع العجز التجارى اللى طالع لنا فيه الدكتور وزير المالية جديد ده ؟هى نغمة جديدة عشان التبرير المسبق قبل ما الناس تكتشف ان اقتصادنا عايش على المسكنات و لما تخلص تبدأ الشكوى من قلة الانتاج؟ المسكنات الاخيرة كانت صفقة بنك اسكندرية و صفقة المحمول ..و الان ؟بدلا من علاج المشكلة من اساسها بايجاد وسائل انتاج حديثة ..اكيد حايدور سيادته و معاه هندس البيع بتاع الاستثمار على كبش جديد يدبحوه قصدى مكان يبيعوه؟ايه رايكم فى ميدان العتبة الخضرا؟( مبروك و عديلة سابقا)؟
و الاخيرة النهاردة ..نكتة ..قالهالى موظف من الجيل الطامح الواعد الصاعد اللى دورنا و قلبنا و اخترناهم يشتغلوا ..ابويا زعلان ..ليه يا بنى ؟ عشان باشتغل ؟ و مش قاعد جنبه ؟..اللهم لا اعتراض

No comments: